28. února 2017
Délku měříváme ve škole docela často. Centimetry, milimetry, převody atd. Jak ale měřili naši předci a proč vlastně bylo důležité zavést jednotky stejné pro všechny?
Všetečné sovičky si vyzkoušely měření pomocí sáhů, stop, pídí a palců. Dosáhly při tom velice rozdílných výsledků (délka chodby ve stopách vyšla 210, ale i 310). Při použití sáhů zase objevily několik velice originálních postupů. Někdo si zjistil, kolik dlaždiček je jeden sáh a pak poctivě počítal. Další poctivě roztáhl ruce u zdi, pevně držel dosažené místo, přemístil k němu druhou ruku a posunul se. Našel se i měřič otáčkový – a naštěstí přežil, i když měl na konci chodby hlavu zamotanou. Jedna skupina pak vsadila na spolupráci měřičů a sáhy měřila pomocí lidského řetězu, jehož články se přelévaly z posledního místa pěkně dopředu. Podobně rozdílné metody se pochopitelně objevily i při využití jiných jednotek. Měření jsme si užili … a omlouváme se žákům a učitelům, které jsme při tom rušili.